Elektrisch rijden is een verademing. Het is stil, snel en superschoon. Wij wekken vrijwel alle stroom die in de auto gaat zelf op met onze zonnepanelen en de laadpaal op de oprit. Pure luxe! Momenteel ben ik een vakantie aan het plannen: naar Denemarken. Dat leek me in eerste instantie geen enkel probleem: we zijn vorig jaar naar Barcelona gereden, zonder extreme voorbereiding. Maar toch: in Duitsland zijn genoeg laadpunten, maar het ontbreekt aan duidelijkheid over laadpassen en de bijbehorende tarieven.

Het is dus, ook in 2018, nog een beetje pionieren, alhoewel ik er van overtuigd ben dat dit in 2020 zéker voorbij is. Ik heb een halve avond met Google Maps, Goingelectric en Chargemap de reis gepland. Dat moet eigenlijk niet nodig zijn, maar ik heb geen zin om meerdere laadpassen te moeten bestellen. Of voor flink hoge kosten te staan. Er zijn namelijk verschillende tariefstructuren: betalen per minuut (wat heel ongunstig kan zijn als je in een stad aan een ‘normale’ laadpaal staat). Daarmee klopt de conclusie in het onderzoek dat Sweco uitvoerde:

“Er is geen harmonisatie tussen landen. Zowel op het vlak van infrastructuur als van de betaalmethoden, is dat een grote tekortkoming”, zegt Tim van den Maagdenberg van Sweco.

En ik vrees dat die duidelijkheid veel mensen er nog van weerhoudt om over te stappen op het meest luxe rijden wat je maar kunt bedenken.

Voor de infrastructuur ben ik dus niet zo bang, voor alle verschillende laadpassen die je nodig hebt nog wel. Het vergt nu nog (te) veel uitzoekwerk. Met onze reis naar Barcelona hadden we het geluk dat de Franse laadpalen langs de Route de Soleil (Sodetrel) nét waren aangesloten op The New Motion-laadpas. Voor Spanje hadden we echter een andere laadpas (Ibil) nodig).

Laden in Duitsland voor je vakantie

De uitdaging in Duitsland is de laders vinden waarbij je eigen laadpas werkt. Gelukkig heb ik op tijd een nieuwe favoriete laadpas ontdekt via het Elektrische rijden forum op Tweakers.net. Deze laadpas is van de Duitse stroomleverancier MainGau en levert een laadpas waarbij je per minuut betaald (en dus niet, zoals gebruikelijk, per kWh). MainGau laadpasDat laden is qua tarief alleen écht gunstig als je bij een snellader staat, in dat geval betaal je maar € 0,06 per kilowattuur (kWh). Voor de duidelijkheid een lijstje met laadsnelheid van je auto/stekker ten opzichte van de kosten:

Snelheid € / kWh
3,7kW – € 0,81
11kW – € 0,27
22kW – € 0,14
43kW – € 0,07
50kW – € 0,06

In het geval van mijn Nissan LEAF betaal ik dus € 0,06 per kWh, dat is voor een vrijwel volle accu (van 20 -> 80%) zo’n € 1,20! Met de pas van MainGau, The New Motion en de App eCharge kom ik Duitsland wel door.

Laden in Denemarken voor je vakantie

In Denemarken is Clever dé aanbieder van snelladers. Daarom heb ik (via Zweden) een Clever Fri laadpas aangevraagd (De Deens is namelijk iets duurder qua kWH-prijs). Bij deze pas betaal je per kilowattuur, en betaal je de factuur achteraf. Ik heb hem waarschijnlijk niet nodig, want mijn Duitse MainGau laadpas werkt op het Clever A/S laadnetwerk.Verloopstekker Denemarken Elektrische auto

Voor de thuislader (Granny Charger genaamd) heb ik je in Denemarken nog wél een verloopstekker nodig, omdat het ‘gewone’ stopcontact nét iets anders is.

Zodra we Denemarken en Duitsland achter de rug hebben zal ik een kort verslag schrijven.

 

2 Replies to “Elektrisch rijden op vakantie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *