Elektrisch rijden is een verademing. Het is stil, snel en superschoon. Wij wekken vrijwel alle stroom die in de auto gaat zelf op met onze zonnepanelen en de laadpaal op de oprit. Pure luxe! Momenteel ben ik een vakantie aan het plannen: naar Denemarken. Dat leek me in eerste instantie geen enkel probleem: we zijn vorig jaar naar Barcelona gereden, zonder extreme voorbereiding. Maar toch: in Duitsland zijn genoeg laadpunten, maar het ontbreekt aan duidelijkheid over laadpassen en de bijbehorende tarieven.

Het is dus, ook in 2018, nog een beetje pionieren, alhoewel ik er van overtuigd ben dat dit in 2020 zéker voorbij is. Ik heb een halve avond met Google Maps, Goingelectric en Chargemap de reis gepland. Dat moet eigenlijk niet nodig zijn, maar ik heb geen zin om meerdere laadpassen te moeten bestellen. Of voor flink hoge kosten te staan. Er zijn namelijk verschillende tariefstructuren: betalen per minuut (wat heel ongunstig kan zijn als je in een stad aan een ‘normale’ laadpaal staat). Daarmee klopt de conclusie in het onderzoek dat Sweco uitvoerde:

“Er is geen harmonisatie tussen landen. Zowel op het vlak van infrastructuur als van de betaalmethoden, is dat een grote tekortkoming”, zegt Tim van den Maagdenberg van Sweco.

En ik vrees dat die duidelijkheid veel mensen er nog van weerhoudt om over te stappen op het meest luxe rijden wat je maar kunt bedenken.

Voor de infrastructuur ben ik dus niet zo bang, voor alle verschillende laadpassen die je nodig hebt nog wel. Het vergt nu nog (te) veel uitzoekwerk. Met onze reis naar Barcelona hadden we het geluk dat de Franse laadpalen langs de Route de Soleil (Sodetrel) nét waren aangesloten op The New Motion-laadpas. Voor Spanje hadden we echter een andere laadpas (Ibil) nodig).


Laden in Duitsland voor je vakantie

De uitdaging in Duitsland is de laders vinden waarbij je eigen laadpas werkt. Gelukkig heb ik op tijd een nieuwe favoriete laadpas ontdekt via het Elektrische rijden forum op Tweakers.net. Deze laadpas is van de Duitse stroomleverancier MainGau en levert een laadpas waarbij je per minuut betaald (en dus niet, zoals gebruikelijk, per kWh). MainGau laadpasDat laden is qua tarief alleen écht gunstig als je bij een snellader staat, in dat geval betaal je maar € 0,06 per kilowattuur (kWh). Voor de duidelijkheid een lijstje met laadsnelheid van je auto/stekker ten opzichte van de kosten:

Snelheid € / kWh
3,7kW – € 0,81
11kW – € 0,27
22kW – € 0,14
43kW – € 0,07
50kW – € 0,06

In het geval van mijn Nissan LEAF betaal ik dus € 0,06 per kWh, dat is voor een vrijwel volle accu (van 20 -> 80%) zo’n € 1,20! Met de pas van MainGau, The New Motion en de App eCharge kom ik Duitsland wel door.


Laden in Denemarken voor je vakantie

In Denemarken is Clever dé aanbieder van snelladers. Daarom heb ik (via Zweden) een Clever Fri laadpas aangevraagd (De Deense variant is namelijk iets duurder qua kWH-prijs). Bij deze pas betaal je per kilowattuur, en betaal je de factuur achteraf. Ik heb hem waarschijnlijk niet nodig, want mijn Duitse MainGau laadpas werkt op het Clever A/S laadnetwerk.Verloopstekker Denemarken Elektrische auto

Voor de thuislader (Granny Charger genaamd) heb ik je in Denemarken nog wél een verloopstekker nodig, omdat het ‘gewone’ stopcontact nét iets anders is.\

 

 

 


Lees meer over elektrisch rijden door Duitsland en Denemarken in mijn blog over de vakantie naar Denemarken met onze elektrische auto.

 

 

12 Replies to “Elektrisch rijden op vakantie

  1. Hoi Aljo,

    Ik heb een Maingau-pas in huis maar het lukt me niet om ermee te laden. Moet ik nog iets instellen? Op de site? Op een app?
    Ik heb nu een maand een elektrische auto, alleen nog opgeladen aan het stopcontact. Ik durf niet verder weg te gaan, zo lang ik niet weet of ik onderweg op een openbare paal kan opladen. Wat moet ik doen om onbezorgd op pad te gaan?

    1. Hoi Marys,

      Als het goed is hoef je niks in te stellen. Heb je een Duits rekeningnummer (N26-bank bijvoorbeeld) opgegeven? Zo niet, dan moet je de klantenservice een e-mail sturen, in dat geval krijg je regelmatig een (zeer lage) factuur. Met hun App (EinfachStromLaden) kun je precies zien welke laders er zijn. Fastned zit er nog niet bij, maar die werken bij de meeste laadstations al wel.

      Laden bij Fastned kan gewoon door de App te downloaden (en de MainGau laadpas te koppelen). Als je deze niet koppelt, kun je gewoon laden via je bankrekening. Dat is wel een stuk duurder.

      Voor laden in Nederland aan een gewone laadpaal kun je het beste een laadpas nemen, die vermeld staan op http://www.laadpastop10.nl.

      Gewoon op pad gaan dus! Met Fastned kom je overal.
      Succes!

      1. Beste Aljo,
        Dank voor je reactie. Ik ga het wagen.
        Moet ik in de app van Fastned en Allego gebruiken om een laadpas te kunnen gebruiken?

        1. Nee hoor, gewoon voor de paslezer houden!

          Je kúnt de MainGau-kaart ook activeren in de Fastned App, maar het hoeft niet. Test hem eerst even uit bij een snellandpaal in de buurt, mocht je twijfelen.

          1. De laadpas werkt bij een laadpaal in de stad, dat is een hele geruststelling, want dan zal het bij een andere paal ook wel lukken.
            Maar in de gebruiksaanwijzing van mijn Hyundai lees ik nu dat ik voor snelladen een andere stekker nodig heb. Hoe kan ik daaraan komen?

          2. Hoi,

            Daar heb je geen eigen kabel voor nodig, zit vast aan het laadstation (CCS of CHAdeMO-aansluiting). Bekijk even deze site: https://fastned.nl/nl/hoe-werkt-het. En ik denk dat je je ook even goed voor moet laten lichten door de dealer. Die zou dit allemaal moeten vertellen bij aankoop van de auto mijns inziens.

  2. Super fijn dat je deze ervaringen deelt. Wij gaan zaterdag een reis van laadpaal naar laadpaal rijden met een e-golf. Dus 100% elektrisch en geen groot bereik. Via Duitsland naar Noorwegen en via Denemarken terug. Ik wilde dat ik jouw verhaal eerder had gezien. Ik was al radeloos van alle passen die ik moet hebben en blijkt nu dat ik het voor Denemarken niet goed heb geregeld. Ik heb New Motion, anwbcard, MTC card , app van Fortum Charging, Ik zag bij jou dat je de clever app kunt gebruiken en dat ga ik nu nog proberen nog te regelen. Heb je nog andere tips of ben je nu ook onderweg?

    1. Hoi Cora, leuk om te lezen dat je het waardevol vindt. Duitsland is vrij makkelijk, veel gratis (Tank&Rast) of anders eenvoudig te bedienen. Je hebt de laadpas van Maingau-energie niet? Dat is echt voordelig laden!

      Voor Denemarken kun je ook sms-charging gebruiken (https://clever.dk/english), niet de voordeligste optie overigens.

      Voor onderweg kun je het beste de App van Chargemap gebruiken (http://chargemap.com) en wil je de route zorgvuldig plannen gebruik dan de routeplanner van goingelectric.de (https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/). Daar kun je met de planner, de blauwe knop waar [Autoroute (Beta)] de gegevens van je auto invullen en de gehele route plannen.

      Succes met de reis, laat weten hoe het gaat/ging!

  3. Dank je Aljo, nogmaals. De Duitse pas wordt dan beslist voor de volgende vakantie aangeschaft. Ik heb daar nu New Motion en de ANWB pas voor. Vandaag met Clever gebeld, zij vertellen dat de pre-pad niet meer verkrijgbaar is. We hebben nu thuis tegoed geladen voor de SMS methode. Ze gaven tip wat te doen als het sms’ en niet zo lukken door telefoonprovider. Ben benieuwd, in ieder geval krijgen we hulp en veel bereidwillige Noren en Denen aan de lijn.
    Avontuur in real life start over 11 uur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.