De nieuwe Nissan LEAF wordt uitgeleverd! En na een volle dag proefrijden kan ik volmondig zeggen: Ja, dit is dé elektrische auto van dit moment.

Nissan – meer dan 300.000 elektrische voertuigen

Nissan heeft meer dan 300.000 eerste generatie LEAF’s gemaakt: een record in EV-land. Na 7 jaar werd het tijd voor een update. Nissan heeft het moment aangepakt om goed te luisteren naar klanten. Door de flinke ervaring met de bouw van elektrische auto’s is een volwaardig alternatief voor brandstofauto’s ontwikkeld. Goed, het is geen diesel met 800 kilometer tot de volgende tankbeurt, maar de vraag is überhaupt of dat werkelijk een behoefte vervult. Elektrisch rijden is heerlijk: snelheid, geen motorgeluid en nooit meer tanken – en in de winter nooit meer krabben. Want zoals bij ook de vorige LEAF kun je de verwarming op afstand aanzetten. Dat geldt overigens ook voor de airconditioning. Altijd instappen in een koele auto.

Nissan Intelligent Driving

Met de nieuwe LEAF voldoet Nissan aan de belangrijkste wensen: genoeg actieradius (als je een beetje slim en verstandig rijdt kom je er 270 kilometer mee), een fijne afwerking én boordevol slimme techniek waar je bij sommige andere autofabrikanten voor moet betalen. Denk aan ProPILOT (semi-autonoom rijden), Apple CarPlay én de unieke e-Pedalfunctie. Vooral die laatste maakte indruk. Tijdens mijn proefrit heb ik maar één keer het rempedaal aangeraakt. Met e-Pedal rem je zelf af, door je voert van het ‘gas’ te halen. De remkracht is behoorlijk (en ja, de remlichten gaan dan aan). Het grote voordeel is dat je flink regenereert, wat je actieradius weer tegoed komt. Aan deze functie ben je in een paar kilometer gewend.

Nissan LEAF 2 - model 2018 Nissan LEAF

Met ProPILOT-functie heb je een auto die automatisch afstand houdt tussen jou en je voorligger, in combinatie met de door jou ingestelde rijsnelheid. Ook regelt deze functie het rijden in het midden va je rijstrook, ook in bochten. Het enige dat je hoeft te doen is je handen licht op het stuur houden. Want lange tijd helemaal zonder handen vindt de LEAF niet écht leuk, te horen aan flink irritante waarschuwingstonen. Wil je het uitproberen? Hou er dan rekening mee dat je auto zelf stopt met rijden, met de alarmlichten aan.

Serieuze kwaliteit

De statistieken liegen er niet om: van elke verkochte auto is geen enkele accu defect geraakt. Weliswaar gaan er soms enkele cellen kapot, maar dat is vrij simpel te verhelpen. Overigens worden oude accu’s (waar er dus nog niet zo heel veel van zijn) hergebruikt voor thuisopslag. Of zelfs gestapeld gebruikt voor stroomvoorzieningen, zoals binnenkort in de Amsterdam ArenA. Hiermee voorkom je flinke piekstroomvraag en daarmee het opstarten van extra, vervuilende, centrales.

Vehicle to Grid & xStorage

Een zijstap – maar wel een heel belangrijke. Met de nieuwe Nissan LEAF heb je eigenlijk ’s avonds een flinke thuisaccu voor de deur staan. Zonde om deze stroom niet te gebruiken voor je televisie of wasje. De LEAF kun je inzetten als Vehicle to Grid apparaat: de auto levert stroom aan je thuisaansluiting. Hoe mooi zou het zijn als je geheel off the grid kunt gaan, dankzij je elektrische auto! Daarnaast is Nissan gestart met de ontwikkeling van de thuisaccu: xStorage.

De xStorage-oplossing zorgt voor opslag van je zelf opgewekte stroom, net zoals je Nissan LEAF dat kan. Deze stroom kun je vervolgens ’s avonds gebruiken. Daarnaast is het, als je geen zonnepanelen hebt goed voor balancering van het stroomnetwerk (de grid). Zelf zie ik voor ons thuis wel wat in een thuisaccu met wat extra zonnepanelen: dan kan de stroomaansluiting weg en zijn we zelfvoorzienend qua elektriciteit!

 

2 Replies to “Testrit: de nieuwe Nissan LEAF

  1. Zolang ik nog geen 2.0 te pakken krijg voor een proefrit, moet ik het doen met info van anderen.
    Ik lees in je verhaal de V2G mogelijkheid, maar heb je het ook kunnen testen?
    Hoe werkt het navi-systeem, worden er ook laadstations in weergegeven?
    Ik heb inmiddels geloof ik alle manuals die er zijn doorgespit, maar nergens staat er ook maar enige info over de vragen die ik heb.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *